Den främsta invändningen mot förslaget till att bygga en bandyhall på SJ-området är att det innebär att kommunen frånhänder sig en fantastisk möjlighet att använda platsen till att göra något som kan påverka hela stadens/kommunens utveckling. Därför är det dags att fatta beslut om att äntligen påbörja en utveckling av området. Kommunfullmäktige bör besluta att uppdra till kommunstyrelsen att genomföra en särskilt utformad upphandling i syfte att hitta en entreprenör som är beredd att vara med och utveckla en ny stadsdel på grundval av de byggnader som är värda att bevara. Här finns möjligheter för kontor, handel, utbildning, hantverk, fritidsverksamhet och möjligen bostäder. Satsar vi på bostäder kan kommunen få ekonomiskt stöd för sanering från Naturvårdsverket.
För det andra – de ekonomiska förutsättningarna för det projekt som BGIF och Samhällsbyggnadsbolaget föreslår oss att gå in på är mycket riskfyllda och vanskliga. För ett par år sedan skissade klubben med understöd av kommunens tjänstemän på en avskalad enkel hall på Sävstaås. Investeringskostnaden uppskattades till 70 miljoner kronor. Om klubben fick låna till investeringen av kommunen så trodde klubben sig då kunna gå iland med kapitalkostnad, drift, skötsel och underhåll etc med ett årligt bidrag på 7 miljoner kronor.
Nu ska man bygga en långt ifrån avskalad hall med initialkostnader på 20-25 miljoner kronor innan spaden sätts i marken. Fortfarande ska det räcka med att kommunen betalar 7 miljoner per år, med någon slags indexuppräkning, som kommunen och bolaget inte är överens om. Hur mycket bandyns kostnader kommer att öka jämfört med idag är osäkert. Risken är överhängande att klubben drar på sig kostnader som den inte kan bära. I det läget kommer kommunen att bära ett stort ansvar för att rädda klubben undan konkurs. Och plötsligt är årskostnaden en helt annan än sju miljoner…
För det tredje skulle hallen förstöra stadsbilden och förminska de bevaransvärda byggnaderna på området. 23 meter i nockhöjd kan jämföras med ett åttavåningshus – minst 120 meter långt och 80 meter brett. Vid sidan av den kolossen skulle det fina korsvirkeshuset bli en lekstuga och den mäktiga plåtverkstaden en dvärg jämfört med hallen.
För det fjärde är planerna på bandyhallen kopplade till anspråk som ställs av fotbollen i samma föreningen, att platsen för nuvarande bandyplan ska bli minst en konstgräsplan varav den på befintliga konstfrysningspist skulle förses med uppvärmning under vår och höst för att förlänga säsongen. Några kostnader för detta finns inte redovisade i förslagen.
Jag har gjort en enkel kalkyl i Excel över hur hyreskostnaderna kan utveckla sig under en 25-årig hyresperiod. När perioden är slut har kommunen betalat ut 200-250 miljoner kronor enligt avtalet, men kommunen äger fortfarande varken hallen eller fastigheten. Kalkylen har fyra alternativ. Dels enligt kravet från Samhällsbyggnadsbolaget att indexökningen ska beräknas enligt konsumentprisindex (KPI) på hela hyresbeloppet i 2016 års penningvärde. Förslaget till beslut i kommunstyrelse och kommunfullmäktige innebär att indexuppräkningen bara ska gälla halva hyran.
Kalkylen har dessutom två olika antaganden om den ekonomiska utvecklingen i Sverige. Den ena utgår från att KPI ökar två procent årligen, motsvarande Riksbankens inflationsmål. Den andra utgår från att ökningen av KPI blir något högre, tre procent. Händelser i vår omvärld kan snabbt påverka den svenska ekonomiska utvecklingen och leda till betydligt större variationer. För att läsa tabellen behöver du scrolla till höger.
Hyra enligt Samhällsbyggnadsbolaget: | År 1 | Totalt över 25 år | |||||||||||||||||||||||||
KPI 2% | 7000000 | 7140000 | 7282800 | 7428456 | 7577025 | 7728566 | 7883137 | 8040800 | 8201616 | 8365648 | 8532961 | 8703620 | 8877693 | 9055246 | 9236351 | 9421078 | 9609500 | 9801690 | 9997724 | 10197678 | 10401632 | 10609664 | 10821858 | 11038295 | 11259061 | 224212098,1 | |
KPI 3% | 7000000 | 7210000 | 7426300 | 7649089 | 7878562 | 8114919 | 8358366 | 8609117 | 8867391 | 9133412 | 9407415 | 9689637 | 9980326 | 10279736 | 10588128 | 10905772 | 11232945 | 11569933 | 11917031 | 12274542 | 12642779 | 13022062 | 13412724 | 13815106 | 14229559 | 255214850,3 | |
Halva hyran indexuppräknas enl kommunens förslag: | |||||||||||||||||||||||||||
KPI 2 % | 7000000 | 7070000 | 7140700 | 7212107 | 7284228 | 7357070 | 7430641 | 7504947 | 7579997 | 7655797 | 7732355 | 7809678 | 7887775 | 7966653 | 8046319 | 8126783 | 8208051 | 8290131 | 8373032 | 8456763 | 8541330 | 8626744 | 8713011 | 8800141 | 8888143 | 197702396,5 | |
KPI 3 % | 7000000 | 7105000 | 7211575 | 7319749 | 7429545 | 7540988 | 7654103 | 7768914 | 7885448 | 8003730 | 8123786 | 8245643 | 8369327 | 8494867 | 8622290 | 8751624 | 8882899 | 9016142 | 9151384 | 9288655 | 9427985 | 9569405 | 9712946 | 9858640 | 10006520 | 210441165,3 |