Fel göra bra väg sämre

Naturligtvis är det bakvänt att Trafikverket planerar att göra riksväg 50 från Söderhamn mot Bollnäs smalare. Och motiverar det med att trafiksäkerheten ska höjas. Med den nuvarande vägbredden skulle man kunna höja standarden till en mötesfri väg med mitträcke, så kallad två-plus-ett-väg. Istället ska vägbredden krympas från dagens 14 till 9 meter.

Vi politiker i Region Gävleborg har varit delaktiga i planeringen av hur vägpengarna ska användas de kommande åren, och inga protester har hörts under hösten mot planerna för väg 50. Det är inte lätt att väga det ena mot det andra. Problemet är att vi tvingas prioritera med så små resurser – fördelningen geografiskt hur mycket pengar vi har att röra oss med görs på central nivå med storstadsperspektiv.

Vi måste vara tydligare mot regeringen och Trafikverket att landsbygden behöver större andel av de samlade resurserna. Dessutom måste vi våga ifrågasätta avvägningarna mellan landsväg, cykelväg och kollektivtrafik. Biltrafik (oavsett fossil eller inte) kommer alltid att vara en oumbärlig del av transportlösningarna för folk på landet!

När det gäller ombyggnaden av riksväg 50 är det rimligt att göra ett omtag och göra en ny politisk prövning av om vi ska höja trafiksäkerheten på riktigt genom att bygga om vägen till två-plus-ett-väg. Det blir dyrare, det kommer att försena alltihop – men kanske är det ändå ett bättre alternativ?

Peter Nordebo, Liberalerna

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.