Sämre skolresultat i Bollnäs än i Göteborgs sämsta förort – därför sätter vi skolan först!

abc books chalk chalkboard

Photo by Pixabay on Pexels.com

I riksmedia brukar det pratas och skrivas om skrämmande låga skolresultat, och att snittet i Sverige nu ligger på 17 procent som inte klarar betygen i nian. Ofta tas segregerade förorter till storstäderna upp som skräckexempel och många tänker ”jaha, det är på grund av invandrarna”. I en SvD-artikel från sommaren 2017 om Göteborgs högstadieskolor förfasas man över kommunens sämsta skolresultat i förorten Angered; ”Allra sämst går det för eleverna i Angered, där bara 45 procent av eleverna som går ut nian får godkänt i alla ämnen.” I Bollnäs är siffran 40 procent.

Det är förstås svårare om man som nyanländ kommer till Bollnäs i 8:an och ska klara hela skolgången på mindre än två år, men räknar man bort nyanlända är det fortfarande 25 procent som inte får godkända betyg i nian. Vi tror att den så kallade ”inkluderingen” har med saken att göra. Alla behov kan inte tillgodoses i ett och samma klassrum av en och samma lärare, och alla förlorar på tron att en form funkar för alla. Oavsett bakgrund och anledningar ska alla kunna klara skolan för att som vuxen nå drömmar och egen försörjning. Det här är den enskilt viktigaste frågan för Bollnäs framtid – en mycket tung ödesfråga. Därför sätter vi i Liberalerna skolan först, och har lagt fram ett lokalt skolpolitiskt program:

Skapa ordning och reda i klassrummet – en grundförutsättning för inlärning. Ta fram en lokal ordningsstadga för skolan. Inför mobilfrihet i klassrummet. De digitala hjälpmedel som krävs enligt läroplan ska tillhandahållas av skolan. Ta fram ett handlingsprogram för tidiga åtgärder av ordningsstörningar i klassrummet.

Tidigare uppföljning så att skolan kan hjälpa innan det är för sent. Se till att skolorna i Bollnäs genomför ett läs- och skrivprov på vårterminen i ettan, för att kunna sätta in rätt stöd i tid.

Alla ska kunna klara skolan, men alla har olika förutsättningar. Skolan ska erbjuda tidigt stöd, speciallärare och små undervisningsgrupper för elever som behöver det.

Motverka att ungdomar fastnar i psykisk ohälsa eller hamnar i missbruk. Stärk elevhälsan, för mer förebyggande arbete mot alkohol- och annat drogmissbruk, samt mer arbete mot psykisk ohälsa.

/Yanina Westergren, Liberalerna Bollnäs

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.