Övergivna bilar ska bort!

Lasse Feldtblad efterlyser i en insändare att politiker borde ta ansvar och skicka bilvrak till skroten där de hör hemma. Jag delar helt hans uppfattning. Jag har tagit upp frågan i miljö- och byggnämnden i Bollnäs, som på mitt förslag i april i fjol gav tjänstemännen i uppdrag att ta fram en strategi för hantering av övergivna bilar. Tyvärr har inget konkret hänt ännu, varför jag tidigare i veckan tog upp frågan igen med chefen för samhällsbyggnadskontoret.

Det finns begränsat stöd i lagen att forsla bort en annans bil. Min uppfattning är att lagen därför behöver skärpas, och under förra året motionerade jag till Liberalernas landsmöte att partiet ska ta initiativ till förändringar i Miljöbalken. Landsmötet sa ja till förslaget, och jag hoppas att det snart kommer ett initiativ i riksdagen.

Jag anser att det borde vara självklart att kommunen på ägarens bekostnad får rätt att forsla bort en uppenbart övergiven bil, helst innan den blir vandaliserad och förstör miljön genom utsläpp och glaskross!

Peter Nordebo, Liberalerna

Tidigare blogginlägg i samma ämne:

Övergivna bilar ska tas om hand

Flytta uppenbart övergivna bilar på ägarens bekostnad!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.